Nu ser det endelig ud som om det bliver nemmere at få udbetalt erstatning som flyrejsende, hvis dit fly eksempelvis er forsinket. Mange flyselskaber prøver nemlig ofte at snyde sig udenom, men det skal være slut nu, hvis man skal tro på transportministeren. Hvis du får medhold i en klage til Trafikstyrelsen, skal flyselskaberne rette sig efter denne, ellers vanker der. Før i tiden kunne flyselskaberne bare ignorere styrelsens afgørelser, hvilket har været frustrerende både for styrelse og passager.
Du kan få erstatning, hvis dit fly er forsinket, aflyses eller du bliver nægtet bording, men der er nogle regler der skal overholdes før du kan få kompensation. Der er en god lille video på forbug.dk tryk her og se den.
Ting der skal være i orden for at få kompensation:
- Du skal tjekke ind til angivne tidspunkt
- Hold øje med gate og afgangstider
Dernæst er der nogle andre ting du skal være opmærksom på før du kan få kompensation, og det er om:
- Er din flyvning på 1500 km eller mindre, skal der mindst være 2 timers forsinkelse
- Er din flyvning på mere end 1500 km og inden for EU. 3 timers forsinkelse
- Er din flyvning på mellem 1500 og 3500 km også 3 timers forsinkelse
- Alle andre flyrejser mindst 4 timers forsinkelse
- Hvis din flyrejse er mere end 5 timer forsinket, kan du få pengene retur og aflyse rejsen.
Se den lille gode video, som også oplyser at du har ret til et måltid, og gratis telefonopkald.
Hvis du er den heldige ejer af en smartphone, kan du hente en app, hvor du kan tjekke dine rettigheder. Den er udgivet af EU kommissionen
Du kan også tjekke dine rettigheder her
Husk at du selv skal holde øje med din rejse, hvis du vil have kompensation, det er meget vigtigt, selv på din rejse destination, der kan hurtigt ske ændringer i afgangstider eller opstå strejker.
God rejse.
Kilder: Radiosolymar.es forbruger.dk forbrugereuropa.dk